Aktuality

Příspěvek na výměnu zastaralého kotle mohou v krajských výzvách získat nízkopříjmové domácnosti, kterým pokryje až 95 % nákladů. Kraje budou vypisovat nové výzvy počátkem roku 2022. Na dotace na zastaralé kotle i topidla dosáhnou i ostatní domácnosti, a to z programu Nová zelená úsporám, zde bude možné podávat žádosti od října letošního roku. Jak na to?

27. 7. 2021

Vláda ČR schválila vodíkovou strategii České republiky, která umožní podpořit výrobu, využití, dopravu a skladování vodíku v energetice, průmyslu a dopravě. Na tiskové konferenci po jednání vlády o tom informoval ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

27. 7. 2021

FlixMobility, přední společnost zabývající se technologickou mobilitou, která je intermodální a udržitelná, dělá další krok k zelenější budoucnosti cestování: Ve čtvrtek 1. července začali jezdit první mezinárodní autobusy na bioplyn mezi Amsterdamem a Bruselem a mezi Stockholmem a Oslem. Autobus mezi Nizozemskem a Belgií, vyrobený firmou Iveco, bude poháněn stlačeným zemním plynem (Bio-CNG), zatímco autobus značky Scania mezi Švédskem a Norskem bude poháněn zkapalněným zemním plynem (Bio-LBG). FlixBus spolupracuje s poskytovateli plynu OG (OrangeGas) a Gasum, aby bylo zajištěno, že tyto autobusy doplňuje pouze bioplyn, který je co nejšetrnější ke klimatu.

19. 7. 2021

Nizozemská vláda schválila rozsáhlou přeměnu stávajících plynovodů pro přepravu vodíku. Nizozemský provozovatel plynárenské sítě Gasunie odhaduje náklady na přibližně 1,5 miliardy eur. Využití stávajících plynovodů bude umožněno klesající potřebou přepravy zemního plynu a přesměrováním jeho toků.

19. 7. 2021

O kotlíkové dotace lidé mohou požádat do počátku září 2022, kdy začne platit zákaz využívání starých kotlů. Ministerstvo životního prostředí na ně vyjednalo další peníze, mají pokrýt výměnu nejméně dalších 150 tisíc kotlů. Systém se nově zaměří na domácnosti s nižšími příjmy, které mohou získat dotaci na výměnu nevyhovujícího kotle ve výši 95 procent způsobilých výdajů. Možnost výměny kotle ale stále mají i další domácnosti. Ty dostanou příspěvek maximálně 50 procent. Nové parametry programu představili zástupci ministerstva životního prostředí (MŽP) a dalších organizací.

16. 7. 2021

Do září roku 2022 musejí být odstaveny staré kotle na tuhá paliva, jež nesplňují žádnou nebo jen první či druhou emisní třídu. Pro mnohé domácnosti to může být příležitost přejít na čistší, úspornější i výrazně pohodlnější vytápění plynem nebo tepelným čerpadlem. V některých regionech ale není přípojka plynu dostupná. Tepelné čerpadlo se zase nehodí pro starší energeticky náročnější domy. Řešením však může být také plyn ze zásobníku – čistý propan –, který v praxi vychází jen o málo dráž než obvyklejší zemní plyn.

16. 7. 2021

Čtyři vysloužilé tramvaje ostravského dopravního podniku budou jezdit v Krkonoších. Zakoupil je spolek Přítel Krkonošského metra, který chce na málo využívané vlakové trati mezi Rokytnicí nad Jizerou a Martinicemi v Krkonoších obnovit hromadnou dopravu pro místní.

14. 7. 2021

Výrazné začlenění obnovitelných zdrojů do energetického mixu a dosažení uhlíkové neutrality v EU do roku 2050 je ambiciózní plán Evropské komise s názvem Zelená dohoda pro Evropu. Česká republika na něj reagovala řadou opatření. Jedním z nich je dotační program „Nízkouhlíkové technologie“ podporující využití efektivních a spolehlivých nízkouhlíkových technologií v oblasti obnovitelných zdrojů, které se zatím v České republice neuplatňují.

14. 7. 2021

Přes dvacet amerických energetických společností už začalo testovat životaschopnost vodíku v existujícím plynovém potrubí, píše agentura Reuters. Státy po celém světě se snaží dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050, do velké míry ale spoléhají na technologii, která je teprve v plenkách. To je právě případ vodíku.

12. 7. 2021

Řady provozovatelů vodíkových autobusů se v roce 2022 rozšíří i o první polské město. Dopravce MZK Konin se objednal jeden vůz, který dodá Solaris Bus & Coach, jenž byl podle očekávání jediným účastníkem výběrového řízení.

12. 7. 2021

Česko plánuje dopravu z podstatné části ozelenit biometanem. Kde ho vezme a zda ho bude dost, se teprve ukáže.

2. 7. 2021

DHL Supply Chain rozšiřuje svou flotilu ekologických kamionů na zkapalněný zemní plyn, která přepravuje díly pro výrobu automobilů z České republiky do Německa. Po třech nových tahačích s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG – Liquefied Natural Gas), které byly zařazeny do provozu v říjnu 2020, následuje nyní osm dalších nízkoemisních nákladních souprav. DHL Supply Chain tímto krokem sníží emise CO2 o 187 tun ročně.

30. 6. 2021

Evropská unie se zavázala být do roku 2050 klimaticky neutrální. Klíčem a jednou z možných cest, jak tohoto ambiciózního cíle dosáhnout, je využívání vodíku v sektorech energetiky, průmyslu, chemického průmyslu a mobility.

29. 6. 2021

Biometan by mohl do roku 2030 nahradit až čtvrtinu spotřeby plynu v českých domácnostech. Jeho význam totiž neustále stoupá. Počet stanic, které biometan vyrábějí, vzrostl v Evropě za posledních 10 let čtyřikrát. V Česku zatím funguje jediná taková stanice v Rapotíně na Šumpersku. Biometan dodává do běžné distribuční sítě největšího českého distributora plynu GasNet.

29. 6. 2021

Bratislavský dopravní podnik v srpnu začne soutěžit dvacet elektrických autobusů s palivovými články. Nákup drahé technologie je podmíněn eurodotacemi.

25. 6. 2021

Majitelé vozidel na CNG se nemusejí omezovat pouze sítí veřejných plnicích stanic. K dispozici jsou jim i takzvané domácí plničky. Ty umožňují plnit CNG přímo z pohodlí garáže. Vhodné jsou také pro menší firmy provozující jednotky vozidel na stlačený zemní plyn. V Česku je aktuálně v provozu již zhruba 150 domácích plniček. 

24. 6. 2021

Ukládání energie, především pak elektřiny do plynu, označované zkratkou P2G, je zvládnutý proces, jen zatím nemá dostatečnou účinnost, a je proto nákladný. Mnoho energie se při přeměně ztrácí. Ještě přednedávnem ale nevypadala nadějně ani bateriová úložiště, tato situace se ovšem v případě baterií poměrně rychle změnila.

24. 6. 2021

Snahou Evropské unie je prosazovat nová bezemisní alternativní paliva v dopravě a energii z obnovitelných zdrojů kvůli klimatickým změnám. Přesto prognózy uvádějí, že klasická fosilní motorová paliva budou i v roce 2050 tvořit ještě zhruba třetinu energie pro dopravu.

Alternativní paliva, jako LPG, CNG a elektřina, jsou vesměs levnější a ekologičtější než klasická kapalná paliva, což ale neplatí pro vozy na tento pohon. Jaký alternativní pohon zvolit? Každé palivo má samozřejmě trochu jiný potenciál a využití.

23. 6. 2021

  • Vozidla na plyn je možné ,natankovat‘ doma jako elektromobil 
  • Domácí plničky CNG jsou vhodné jak pro soukromé uživatele, tak pro menší firmy. Umožňují plnění až šesti vozidel najednou 
  • CNG nabízí oproti běžným palivům ekologičtější a ekonomičtější provoz
     

Praha 23. června 2021 – Majitelé vozidel na CNG se nemusejí omezovat pouze sítí veřejných plnicích stanic. K dispozici jsou jim i takzvané domácí plničky. Ty umožňují plnit CNG přímo z pohodlí garáže. Vhodné jsou také pro menší firmy provozující jednotky vozidel na stlačený zemní plyn. V Česku je aktuálně v provozu již zhruba 150 domácích plniček.  

23. 6. 2021

České teplárenství se odklání od uhlí a hledá ekologičtější alternativy. Důvodem je nutnost splnění dlouhodobých emisních limitů a také rychle rostoucí ceny emisních povolenek. S tím má pomoci přechod na zemní plyn, který je při výrobě tepla aktuálně využíván pouze v jedné čtvrtině případů. Skupina GasNet se na tento přechod intenzívně připravuje.

22. 6. 2021