Společnost E.ON provozuje v jihočeských Mydlovarech na středoevropské poměry unikátní soubor energetických technologií. A brzy zde začne fungovat novinka – výroba ekologického vodíku.
Vodík by měl hrát důležitou roli při přechodu na nízkoemisní hospodářství. Ačkoli se předpokládá, že větrné a solární zdroje budou v nadcházejících letech pokrývat většinu světové poptávky po elektřině, elektrifikace není vždy možná, případně není nejúčinnější. Vodík (zejména takzvaně zelený) může být nejlepším řešením pro dekarbonizaci těžkých průmyslových odvětví, jako jsou lodní doprava a letectví, a také může být čistším zdrojem tepla. Vodík je sice ve srovnání s jinými technologiemi výroby čisté energie v raném stádiu vývoje, ale vzhledem k tomu, že již do něj směřují značné investice, mohl by zaznamenat jeden z nejsilnějších růstů.
Pro energetickou bezpečnost Evropy a snížení závislosti kontinentu na ruském plynu od koncernu Gazprom je tento víkend hodně důležitý. V Německu, které bylo největším evropským odběratelem ruského plynu, začal fungovat první LNG terminál na dovoz zkapalněného plynu. Z celkem pěti, jež Německo do konce příštího roku spustí.
Společnost E.ON provozuje v jihočeských Mydlovarech na středoevropské poměry unikátní soubor energetických technologií. A brzy zde začne fungovat novinka – výroba ekologického vodíku.
Skupina PKN Orlen ohlásila budování vlastní flotily tankerů na přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG) s cílem zvýšit bezpečnost přepravy plynu do Polska. První tanker, pojmenovaný po někdejším polském prezidentovi Lechovi Kaczyńském, absolvoval testy na moři a vstoupí do služeb Orlenu na počátku příštího roku, druhý tanker pak v druhé polovině příštího roku, uvedla skupina v dnešní.
Letectví je nezbytnou součástí globální ekonomiky a podle někoho i značným zdrojem skleníkových plynů – třebaže se na nich v celkovém součtu podílí zhruba jen mezi dvěma a třemi procenty. Tak či tak se ocitá pod tlakem mnohých organizací, aby svoji uhlíkovou stopu snížilo.
Omán se chce stát centrem pro výrobu a export zeleného vodíku na Blízkém východě. Má k tomu všechny předpoklady: množství slunečního svitu („čisté nebe“ 342 dní v roce), sílu a intenzitu větru, rozsáhlou volnou půdu. Má také mnohaleté zkušenosti s výrobou a exportem energetických surovin (především ropy a LNG), může těžit z blízkosti globálních obchodních tras a ze své nestranné zahraniční politiky.
Španělsko, Portugalsko a Francie se dohodly na stavbě produktovodu pro přepravu takzvaného zeleného vodíku z Barcelony do Marseille. Uvedli to na dnešní společné tiskové konferenci premiéři Španělska a Portugalska Pedro Sánchez a António Costa a francouzský prezident Emmanuel Macron. Podle Sáncheze nová infrastruktura posílí energetickou nezávislosti unijních zemí. Nová infrastruktura má podle plánů začít fungovat nejpozději do konce tohoto desetiletí.
V celé republice jsou takové plnící stanice se zkapalněným zemním plynem čtyři.
Automobily s hybridním, mild-hybridním, plug-in hybridním, nebo čistě elektrickým pohonem známe. Potkáváme se s nimi běžně na silnicích. Jako další zdroj energie, který nechce vzdát souboj se silně protežovanou bateriovou elektromobilitou, je vodík. Vozy, využívající tento plyn jako zdroj energie, který se mění v palivovém článku na elektřinu, již jezdí. Jinou, poměrně exotickou variantou, je využití vodíku jako paliva v „klasickém“ spalovacím motoru.
Šéf společnosti BP (dříve British Petroleum) Bernard Looney sází na vodík, který bude sloužit k zajištění provozu nízkouhlíkových podniků v budoucnosti, protože je zjevné, že vlády ekonomicky silných zemí vynakládají dostatečně zajímavý objem finančních prostředků na rozvoj tohoto paliva pro budoucí dekarbonizaci průmyslu.
Cíle Evropské unie (EU), v rámci ochrany klimatu, jsou do značné míry postaveny na přechodu k využívání vodíku. Podle analýzy Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje energie (IRENA) by mohl v roce 2050 pokrývat až 12 procent světové spotřeby energie. Kromě silniční dopravy bude využíván například i v letectví. Už nyní se uplatňuje v chemickém průmyslu nebo ve stavebnictví.
Společnost GasNet, největší tuzemský distributor zemního plynu, je připraven zvyšovat podíl vodíku ve své plynárenské síti. V Ústeckém kraji se dohodl na spolupráci se společností FOR H2ENERGY, která plánuje postavit výrobnu vodíku v průmyslové zóně Triangle na Žatecku. Jde o první potenciální výrobnu vodíku, kterou by GasNet připojil v tomto regionu ke své plynárenské distribuční síti. Obě společnosti v této souvislosti podepsaly memorandum o spolupráci.
Společnosti z kapitálových skupin Azoty a Enea jsou mezi těmi, které podepsaly dopis o záměru vybudovat Západopomořanské vodíkové údolí. Dopis o záměru podepsalo také několik státních institucí a akademických center ze Západopomořanského vojvodství. V tiskové zprávě to uvedlo polské ministerstvo klimatu a životního prostředí.
Společnost Shell koupí za téměř dvě miliardy dolarů (47 miliard korun) dánského výrobce bioplynu Nature Energy Biogas. Akvizice posílí snahy Shellu o odklon od těžby ropy a zemního plynu. Shell se podle svého sdělení stane díky transakci největším producentem biometanu v Evropě. K podobnému kroku jako Shell se v letošním roce odhodlala i konkurenční britská firma BP.
Společnosti Air Products (NYSE:APD) a Mabanaft prostřednictvím své dceřiné společnosti Oiltanking Deutschland oznámily svůj záměr vybudovat v německém přístavu Hamburk první rozsáhlý terminál pro dovoz energie v obřím měřítku. Tato dohoda o spolupráci je důležitým krokem k vybudování ekologické infrastruktury pro dovoz a distribuci nízkoemisního čpavku v hamburském přístavu. Projekt byl oznámen na slavnostním ceremoniálu v Hamburku, který podpořili německý spolkový ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck a starosta města Hamburk Dr. Peter Tschentscher.
Evropská unie kvůli neshodám ohledně zastropování cen plynu odkládá schválení dalších opatření ke zmírnění energetické krize až na prosinec. Ministři se zatím shodli na společných nákupech plynu a solidaritě mezi státy.
Německo dělá pokroky ve výstavbě LNG terminálů. Zkapalněný zemní plyn má do značné míry nahradit dodávky fosilních paliv z Ruska.
První vodíkový náklaďák v Česku. Na pár dnů k nám díky společnosti Gebrüder Weiss ze Švýcarska po vlastní ose zavítal sériově vyráběný nákladní automobil Hyundai Xcient Fuel Cell poháněný palivovými články. A my jsme předtím, než odjel zpět, krátce usedli za jeho volant.
Jízdy vlakem v německém regionu Taunus budou v budoucnu šetrnější k životnímu prostředí. Vodíkové vlaky Coradia iLint začnou jezdit na čtyřech trasách a nahradí stará dieselová vozidla. Se změnou jízdního řádu 11. prosince vyjedou první vlaky výrobce Alstom mezi Frankfurtem a taunským městečkem Brandoberndorf. Informovaly o tom Deutsche Bahn.
Vítejte na stránkách věnovaných zemnímu plynu. Naleznete zde vše podstatné, co se týká jeho mnohostranného využití. Zemní plyn je nejčistší a nejbezpečnější mezi fosilními palivy. Ve své ryzí podobě je plynnou látkou bez barvy, tvaru a zápachu, při jejímž spalování se na rozdíl od jiných primárních paliv uvolňuje do vzduchu mnohem méně škodlivin. Energie zemního plynu se hojně využívá k topení, vaření, výrobě elektrické energie nebo k pohonu motorových vozidel. Zemní plyn patří bezesporu mezi ekonomicky hospodárná, šetrná a moderní paliva 21. století.
© 2016 Český plynárenský svaz Všechna práva vyhrazena
Vytvořila Aira Group