Ekologický pohon pro dálkovou přepravu? Zatím jen zemní plyn

28. 11. 2019

Dopravní infrastruktura Evropské unie umožňuje bezproblémový tok zboží, služeb a lidí po celém kontinentu. Kamiony, vlaky, lodě a letadla každý den přepraví miliony tun nákladu. Zejména silniční nákladní doprava se dnes stará o převážnou část přepravy zboží, a je proto páteří celé kontinentální ekonomiky. Závislost na ropě však do budoucna zároveň představuje jedno z jejích slabých míst.

Evropský parlament proto už v říjnu 2014 schválil směrnici o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Ta mimo jiné praví, že do roku 2025 má podél hlavních evropských dopravních tepen sítě TEN-T vyrůst alespoňkaždých400 km jednaLNG plnicí stanice. Tento záměr byl zapracován také do českého Národního akčního plánu čisté mobility. Další LNG plničky mají vzniknout také ve významných přístavech. Cílem je poskytnout těžkým nákladním vozidlům ekonomicky efektivní technologii k plnění stále přísnějších emisních norem. Zároveň by ale podle směrnice zaváděním infrastruktury pro LNG neměl být narušen vývoj jiných energeticky účinných alternativních pohonů.

 

Vyšlo: 21. 11. 2019 na ihned.cz 

Autor:   Jan Horčík

Celý článek naleznete zde.