Evropa buduje terminály pro LGN

11. 10. 2021

Na začátku letošního léta proběhla v terminálu v Omišalji na ostrově Krk poprvé ve Středomoří náročná technologická operace: překládka kapalného zemního plynu (LNG) z tankeru Croatia na menší plavidlo Avenir, jež s nákladem pokračovalo na italskou Sardínii.

Chorvatská cesta představuje další kanál, kudy proudí LNG na evropský kontinent. Zařízení na ostrově Krk je v provozu od letošního ledna, kdy přijalo první dodávku kapalného plynu z amerického Marylandu. Má kapacitu až 2,6 miliardy metrů krychlových zemního plynu ročně a přišlo na 233,6 milionu EUR. Více než sto milionů poskytla Evropská unie, neboť terminál byl zařazen do seznamu projektů společného zájmu EU, které mají posílit evropský trh s energií a zvýšit bezpečnost dodávek zemního plynu. V Evropě v současné době funguje třicet terminálů na dovoz LNG, dalších 6 se staví a 22 nových projektů se plánuje.

Letos v červnu Evropská komise schválila dotaci ve výši 166,7 milionu EUR na výstavbu nového terminálu LNG poblíž Alexandroupolis v Řecku. Před vydáním stavebního povolení je také LNG terminál Brunsbuettel v německém Severním moři. Tuto stavbu bude tvořit molo se dvěma kotvícími zařízeními pro lodě velikosti Q-Max, což jsou největší lodě pro přepravu LNG na světě, zařízení pro distribuci LNG nákladními automobily, železničními cisternovými vozy a - podobně jako v Chorvatsku - i menšími loděmi. Projekt Brunsbuettel podporuje také energetický gigant RWE, který ovšem uvažuje spíš o jeho využití pro přepravu kapalného vodíku, až se podaří vyřešit všechny technologické složitosti, které s tím jsou spojené.

 

Vyšlo:   11. 10. 2021 na enviweb.cz

Autor:  Hejl Servis

Celý článek naleznete zde.