Jaká je budoucnost CNG? | Zemní plyn

Jaká je budoucnost CNG?

24. 8. 2018

V České republice je v současné době registrováno kolem 20 000 automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), z toho autobusů městské a příměstské hromadné dopravy je téměř 1200. Stále se také rozšiřuje i síť veřejných plnicích stanic, kterých jsou aktuálně necelé dvě stovky. Národní akční plán Čistá mobilita navíc ve střednědobém horizontu počítá se zvýšením jejich počtu na 300 a ani to by nemělo být konečné číslo.

Zásadním krokem k výraznější podpoře CNG je memorandum o dlouhodobé spolupráci v oblasti vozidel s pohonem na zemní plyn. Letos v dubnu je podepsali představitelé ministerstev životního prostředí, průmyslu a obchodu, financí, pro místní rozvoj a dopravy se zástupci plynárenských společností. Jeho nejdůležitějším bodem je závazek Vlády ČR zachovat sníženou sazbu spotřební daně u zemního plynu používaného pro dopravu v letech 2020 až 2025.

Zajímalo nás, zda má tato skutečnost vliv na strategické plány významných hráčů na českém automobilovém trhu. Jak se ke slibu zachování zvýhodněné sazby spotřební daně pro CNG i po roce 2020 staví ŠKODA AUTO, nám přiblížil PR manažer společnosti Vítězslav Pelc:

„ŠKODA AUTO toto rozhodnutí jednoznačně vítá. Mnohá města i kraje investují do autobusů na CNG a související infrastruktury. Bylo by nekoncepční, kdyby stát tyto investice svým vlastním samosprávám mařil. Provoz na CNG zůstává nejlevnější možností. Náklady na kilometr jízdy se pohybují kolem jedné koruny, samozřejmě i díky výrazně nižší spotřební dani než u benzinu a nafty. Stále více lidí si také uvědomuje potenciál CNG při snaze o zmírnění negativních dopadů automobilové dopravy na životní prostředí. Kontinuálně roste podíl osobních automobilů s tímto alternativním pohonem.“

Jaké modely na CNG jsou aktuálně v nabídce ŠKODA AUTO?

„V roce 2013 jsme se na prodejích CNG vozů v České republice podíleli přibližně dvaceti procenty, loni to bylo již více než osmdesát procent. Prvním zástupcem české značky byl v roce 2013 model CITIGO G-TEC. O rok později k němu přibyla OCTAVIA G-TEC s dojezdem na alternativní palivo okolo 400 kilometrů, vybavená současně plnohodnotnou benzinovou nádrží. Počet registrací vozů s pohonem na CNG od roku 2013 stoupl na sedminásobek, loni to byly téměř tři tisíce. OCTAVIA G-TEC tak jednoznačně naplnila očekávání, že jakožto nejprodávanější vůz v tuzemsku osloví ve větší míře zákazníky i ve verzi CNG a napomůže masovějšímu rozšíření tohoto pohonu.“

Co v oblasti CNG chystá ŠKODA AUTO v nejbližší budoucnosti?

„ŠKODA AUTO očekává nárůst zájmu o vozidla se CNG pohonem i díky nové motorizaci modelu OCTAVIA G-TEC, která se objeví na trhu na sklonku letošního roku. Tento vůz se představí se zcela novou pohonnou jednotkou 1.5 TSI s výkonem 96 kW a pozměněnou koncepcí tlakových lahví. V delším časovém horizontu plánujeme rozšíření nabídky vozů s pohonem na CNG i v dalších modelových řadách naší značky.“