Palivo může zamrznout již při −7 °C a potíže mohou mít též LPG vozy

15. 2. 2021

Začíná přituhovat a motoristé by měli být důkladně připraveni na zimu. Kromě klasické údržby, jakou je například doplnění zimní směsi do ostřikovačů nebo prověření stavu autobaterie, je třeba se zaměřit i na palivo. Obvyklým problémem je zamrzající nafta, se kterou mohou nastat potíže již při −7 °C. Speciální zimní směs je nutné natankovat též do LPG vozů. Dokonce i benzín musí mít v zimním provozu odlišné parametry. Jediné palivo, které má stálé složení i parametry, je CNG.

Typickým problémem v zimě bývá takzvaně zamrzající nafta. Mohou za to parafíny v ní obsažené, které při nízkých teplotách vytvářejí krystalky, kvůli nimž se při určité teplotě ucpe palivový filtr. V zimním období – od 1. prosince do 28. února – se proto v ČR povinně prodává zimní nafta pro mírné klima s filtrovatelností −20 °C. Pokud řidič dieselového vozu déle netankoval, může mít v nádrži jen takzvanou přechodovou naftu s filtrovatelností −10 °C, nebo dokonce její směs s naftou letní, jejíž filtrovatelnost je jen 0 °C. Přechodová nafta smíchaná s letní naftou bude mít výslednou filtrovatelnost závislou na poměru obou složek. Je tak reálné, že pokud teploty klesnou již na −7 °C, může nafta vlivem vypadlých parafínů ucpat palivový filtr a zatuhnout v palivovém systému.

 

Vyšlo:   12. 2. 2021 na autojournal.cz

Autor:  Vojtěch Koval

Celý článek naleznete zde.