První vodíkový náklaďák v Česku

21. 11. 2022

První vodíkový náklaďák v Česku. Na pár dnů k nám díky společnosti Gebrüder Weiss ze Švýcarska po vlastní ose zavítal sériově vyráběný nákladní automobil Hyundai Xcient Fuel Cell poháněný palivovými články. A my jsme předtím, než odjel zpět, krátce usedli za jeho volant.

Logistická společnost Gebrüder Weiss patří mezi vyvolené, kteří v reálném provozu ve Švýcarsku testují tento vodíkový nákladní automobil. K dispozici ho mají už 1,5 roku a za tu dobu s ním ujeli přes 70 000 km. Vozidlo používají pro maloobchodní distribuční dopravu založenou na jednodenních trasách. Při průměrném denním nájezdu kolem 300 km, a to často i v kopcovitém terénu, tankují jednou denně. Umožňuje jim to i dobře rozvinutá švýcarská síť s devíti vodíkovými stanicemi. Plně naložený, s nákladem cca 5,7 tuny, ujede Xcient na jednu nádrž až 420 km. Tankování je podobné jako u plnění na CNG, dostat do nádrží, srovnaných nad sebou za kabinou, 32 kg vodíku trvá mezi 8 a 12 minutami. Elektřinu z nich vyrábějí dva palivové články Hyundai s celkovým výkonem 190 kW. Součástí pohonu jsou i baterie od firmy Akasol s kapacitou 73,2 kWh.

 

Vyšlo:   16. 11. 2022 na transport-logistika.cz

Autor:  Jiří Krupička

Celý článek naleznete zde