V Česku během několika let vznikne 17 plnicích stanic na LNG. Podpoří je stát

2. 12. 2019

Na českých silnicích začneme potkávat kamiony poháněné zkapalněným zemním plynem během několika let. Oproti běžné naftě vzniká při spalování LNG v motoru méně škodlivých emisí a díky nižší spotřební dani a spotřebě paliva je provoz vozidla na plyn i levnější. Nicméně k zavedení tohoto šetrnějšího paliva do nákladní silniční dopravy zbývá ještě vykonat kus práce, zdůrazňuje Filip Dostál ze společnosti GasNet. Ta v Česku provozuje distribuční plynárenskou soustavu a LNG testuje.

Proč pokládá plynárenská firma LNG za perspektivní motorové palivo?

Vidíme v LNG příležitost i přes to, že se dnes testují nákladní vozidla na elektřinu či vodíkový pohon. Jenže z našeho pohledu mají tyto technologie k běžnému nasazení ještě daleko. Nevěříme, že elektrické kamiony budou během příštích deseti let v běžném provozu. V současnosti pokládáme za jedinou skutečnou ekologickou i ekonomickou alternativu v silniční nákladní dopravě právě zkapalněný zemní plyn. Provozujeme celorepublikovou distribuční síť zemního plynu a máme dlouhodobé zkušenosti s jeho dodávkami do domácností i firem. Schopnosti odborníků z plynárenství nyní využijeme také pro rozvoj LNG v Česku a chceme být dopravním firmám při zavádění nového paliva silným partnerem. Zkušenosti s uplatněním LNG v dopravě získáváme v zahraničí, zejména v Itálii, kde je pohon nákladních vozidel zkapalněným zemním plynem velmi rozšířen. Dobře proto rozumíme problematice spotřeby těchto vozidel a vypracovali jsme i potřebné ekonomické modely. Já sám jsem řadu let řídil v jedné firmě logistiku 250 kamionů ve střední a východní Evropě, a znám tedy i pohled dopravců a jejich postoj k zavádění tohoto pohonu.

 

Vyšlo: 21. 11. 2019 na ihned.cz 

Autor:   Pavel Toman

Celý článek naleznete zde.