V ČR roste zájem o CNG | Zemní plyn

V ČR roste zájem o CNG

Meziroční nárůst představuje tisíce nových vozů a desítky plnicích stanic. Pro další rozvoj CNG je klíčová dlouhodobá podpora ze strany státu.

29. 1. 2018

Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) v ČR meziročně vzrostla o 13,9 %. Podle statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) se na tuzemském trhu v roce 2017 prodalo více než 67,6 mil. m3. Aktuálně jezdí po českých silnicích již téměř 20 000 vozidel na CNG. Největší podíl na spotřebě mají zejména autobusy městské hromadné dopravy. Kontinuálně se rozšiřuje i síť plnicích stanic, v provozu jich je nyní 172.

„Počet vozidel na CNG se u nás meziročně zvýšil o více než čtyři tisíce. V souladu s tím se rozšiřuje i potřebná infrastruktura. Jen loni se počet veřejných stanic CNG rozrostl o 27 nových. Rostoucí zájem registrujeme hlavně v městské hromadné dopravě. Autobusy na stlačený zemní plyn jezdí už ve více než 60 českých městech,“ řekl Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu, a dodal: „České republice a našemu životnímu prostředí se vyplácejí dosavadní investice do rozvoje využití zemního plynu v dopravě. Klíčové pro udržení tohoto pozitivního trendu je však zachování podpory CNG ze strany státu.“

K hlavním důvodům sílícího zájmu firem i veřejnosti o CNG patří téměř poloviční náklady na pohonné hmoty ve srovnání s tradičními palivy (zhruba 17,50 Kč/m3, což odpovídá množství jednoho litru benzínu). Vozy na CNG se vyznačují mimořádně nízkými hodnotami emisí oxidů dusíku (NOX), pevných prachových částic (PM) a karcinogenních uhlovodíků (PAU), tedy složek s nejhorším dopadem na lidské zdraví, které běžné automobily produkují. Jsou tak plně srovnatelné s elektromobily, avšak infrastruktura CNG plnicích stanic je aktuálně oproti e-mobilitě výrazně širší a dostupnější. Přidanou hodnotou motorů na stlačený zemní plyn je pro obyvatele měst také snížení hlukové zátěže až o 5 dB.

Se zachováním zvýhodněné sazby spotřební daně pro stlačený zemní plyn i po roce 2020 počítá vládou schválený Národní akční plán Čistá mobilita. „V této souvislosti doufáme, že ve vládě dojde co nejdříve k potvrzení podpory CNG. Bylo by nešťastné, kdybychom měli opakovat černý scénář ze Slovenska, kde kvůli zavedení spotřební daně v plné výši došlo omezení používání CNG. Jejich spotřeba CNG je dnes o více než 30 % nižší než v roce 2011,“ upozornil J. Ruml.

Podle NAP Čistá mobilita by se ve střednědobém horizontu měla infrastruktura v ČR rozšířit na zhruba 300 plnicích stanic. Takovou penetraci ČPS považuje za dostatečnou nejen pro potřeby přepravních firem s celorepublikovou působností, ale i pro řidiče z řad běžné veřejnost. Zejména pro potřeby kamionové dopravy se bude ale dále rozvíjet i síť stanic s LNG.