Zájem o CNG v dopravě i přes loňský pokles trvá

Stlačený zemní plyn (CNG) je stále považován za alternativu k běžně používaným motorovým palivům, i když Evropská unie jej zařazuje mezi fosilní paliva. Proto plynaři vidí budoucnost zemního plynu v dopravě v biometanu.

1. 10. 2019

Česká republika hodlá CNG až do roku 2025 daňově zvýhodňovat, vozy na tento pohon získají také slevu na dálniční známky. Ještě větší podpory od státu se však podle čerstvě schválené novely zákona o pozemních komunikacích dočkají vlastníci elektromobilů, vozů s hybridním pohonem a vozů na vodík − nebudou muset kupovat dálniční známku. Stát se tak snaží rozhýbat prodeje aut na "zelený" pohon, v nichž Česko zaostává za cizinou.

Podle dat ministerstva dopravy se v tuzemsku letos od ledna do července prodalo 421 elektromobilů a 156 hybridů, které využívají i elektrickou energii. To je o pětinu méně než za stejné období loňského roku. Zájemce odrazuje poměrně vysoká cena nebo nedostatečný počet dobíjecích stanic. Podobné je to i s vozy na CNG, kde zájem vloni poklesl. Přesto ve srovnání s rokem 2017 jejich počet stoupl o 26 procent. V současnosti jezdí po českých silnicích již více než 23 000 vozidel na CNG, z toho 1370 autobusů.

"Důvodem je nejen ekologické hledisko, kdy CNG produkuje v porovnání s naftou o více než 90 procent menší množství emisí NOx a oproti benzinu téměř o 25 procent méně CO2, ale i ekonomické. Náklady na ujetý kilometr zhruba koruna a pořizovací cena CNG automobilů srovnatelná s vozy na klasický pohon dělají z CNG jeden z nejdostupnějších alternativních pohonů," uvedla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

 

Vyšlo: 17. 9. 2019 na ihned.cz

Autor:   Alena Adámková

Celý dokument naleznete zde.